این روزها فیدلیتی و برادر کوپه مانندش، دیگنیتی در حال مانورهای تبلیغی گستردهای هستند. این کراساوورهای نوظهور و چینی الاصل گروه بهمن میتوانند پایه و اساس محصولات جدید این شرکت و زمینهساز موفقیتهای آن در بازار چینی زده خودروی ایران باشند.
در اینجا ما میخواهیم یک مقایسه اجمالی بین فیدلیتی و امویام X55 داشته باشیم. خودروهایی که اکنون در بازار با قیمتهایی نزدیک به هم یافت میشوند.
کاش دوراهی ما همانند سایر کشورهای آسیایی در این بازه قیمت مثلاً بین سانتافه و سورنتو بود یا در حالت ایدهآلتر در اروپا یا امریکا مابین فولکس تیگوآن و مزدا CX-9 اما اکنون در بازاری بسته و مافیایی باید با بیش از دو برابر قیمت بین چند چینی بینام نشان، دست به انتخابی تلخ و از سر ناچاری بزنیم.
فیدلیتی، همان چری جتور X70S است که سال ۲۰۱۸ معرفی شده بود. بهمن موتور این خودرو را بهعنوان محصول استراتژیک خود انتخاب کرد و پلتفرم آن را نیز خریداری نمود تا بتواند با برند خود و بدون دردسرهای تحریم در کشور تولید نماید. مونتاژ این خودرو با داخلی سازی ۲۰ درصدی آغاز شده و نهایتاً قرار است این میزان به ۶۰ درصد افزایش یابد. از ویژگیهای جالب این خودرو امکان سفارش آن در نسخه سه ردیفه ۷ نفره میباشد.
امویام X55 درواقع چری تیگو ۵X است که در برخی بازارها با نام چری تیگو ۴ هم فروخته میشود. این خودرو که در سال ۲۰۱۷ شروع به تولید شده را میتوان برادر کوچکتر تیگو ۵ نیز دانست در حالی که در بازار کشورمان، در جایگاه بالاتری نسبت به تیگو ۵ قرار گرفته است. یکی از ویژگیهای جالب این خودرو، ساعت هوشمندی است که میتوانید بهعنوان کیلس از آن استفاده کنید.
طراحی ظاهری
طراحی جلوی فیدلیتی، با جلوپنجره ستارهای که قاب دور آن به بالای چراغها کشیده شده و خطوط روی کاپوت، عضلانی و اسپرت از آب درآمدهاند. این طراحی کاملاً هماهنگ با طراحی سپر بوده و عرض بیشتری را نشان میدهد. در نمای پهلویی، رینگهای بزرگ ۲۰ اینچی (سفارشی) جلب توجه میکنند که در کمتر خودروی چینی دیده میشوند. خطوط پر رنگ شانه و خط سقف شیبدار، یک نمای جالب و جوانپسند را خلق کردهاند. بااینحال طراحی نمای عقب، با فرم ساده درب صندوق که همانند مینیونها به نظر میرسد، کمی مخدوش شده است. در مجموع طراحی فیدلیتی نمره قابل قبولی میگیرد.
امویام X55 با ابعاد بسیار جمعوجورتر خود از طراحی ساده و البته بامزهای برخوردار است. در نگاه نخست ممکن است این خودرو را با سانگ یانگ تیوولی هم اشتباه بگیرید. چراغهای جلوی برجسته و خطوط روی کاپوت بهخوبی طراحی شدهاند اما درمجموع فاقد خشونت مورد نیاز یک کراساوور هستند. نمای جانبی نیز بهجز قسمتهای پلاستیکی مشکی رنگ نکته خاصی ندارد. در نمای پشت، باز هم شاهد طرحی مینیون مانند هستیم. درمجموع X55 ظاهری ارزان و ساده داشته و یک کراساوور شهری ریزهمیزه است که البته ایراد طراحی مهمی هم ندارد اما فاقد احساس و اتوریته یک خودروی شاسیبلند است.
طراحی کابین
ورود به کابین فیدلیتی میتواند یادآور خودروهای مدرن و رده بالاتری باشد. هرچند طراحی داشبورد تا حدودی وامدار آئودی است. داشبورد شامل یک نوار سرتاسری برای خروجیهای تهویه است و در بالای آن هم یک نمایشگر لمسی جای گرفته است. نمایشگرهای پشت آمپر هم از نوع دیجیتالی میباشند. طراحی فرمان، کنسول و کنترلهای تهویه و غیره هم مدرن و زیبا هستند. فرم رودری ها، صندلیها، نورپردازی و سقف پانوراما هم دقیق و جذاباند.
در طرف دیگر امویام X55 هم از نمایشگرهای دیجیتالی و کنترلهای روی فرمان سود میبرد اما سادگی بیش از حد و پلاستیکی بودن قطعات باعث شده تا با کابینی ارزان و خشک روبرو شویم. طراحی نامتقارن دریچههای تهویه و قسمتهای صاف و خالی مابین نمایشگر و دریچه تهویه بیشتر توی ذوق میزنند. البته فیسلیفت تیگو ۵X از طراحی متفاوتی در کابین برخوردار شده که تقریباً این نواقص را از بین برده است.
ابعاد
اگر این دو خودرو را کنار هم قرار دهید به وضوح ابعاد بزرگتر فیدلیتی را احساس خواهید کرد. فیدلیتی نزدیک ۴۰ سانتیمتر کشیدهتر است و عرض و ارتفاع آن نیز بیشتر بوده و با توجه به ۱۰ سانتیمتر فاصله بین دو محور بیشتر نسبت به X55، بسیار جادارتر و کاربردیتر میباشد. امکان سفارش نسخه ۷ نفره یکی از مزایای فیدلیتی است. بعلاوه هنگام تا کردن صندلیها، فضای بار بسیار بزرگی به اندازه ۱۶۸۰ لیتر ایجاد میگردد که شما را از یک پیکاپ نیز بینیاز میکند. درواقع در اینجا ما در حال مقایسه پلتفرمهای تیگو ۸ و تیگو ۴ هستیم. امویام X55 در بخش فضای پای سرنشینان عقب آزاردهنده است. ابعاد جمعوجور کابین هم در برابر فیدلیتی حرفی برای گفتن ندارد.
قوای محرکه
هر دوی این خودروها از یک قوای محرکه مشترک سود میبرند. این موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر که در محصولات متنوع چری مشترک است در ستاپهای متفاوت این دو خودرو، اندکی خروجی متفاوتی را ارائه میکند. هر دو خودرو هم از گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه سود میبرند و خوشبختانه خبری از CVT در آنها نیست. بازده این پیشرانه در MVM به دلیل وزن کمتر از نظر مصرف سوخت و شتاب بهتر از فیدلیتی است.
مقایسه امویام X55 و فیدلیتی
این دو خودرو در یک کلاس قرار ندارند اما استفاده آنها از یک پیشرانه مشترک و البته قیمت نزدیک آنها در بازار ایران، باعث میشود تا خریداران برای انتخاب از بین یکی از این دو در دوراهی بمانند. خوب پیشنهاد شما چیست و کدام را ترجیح میدهید. اگر تجربه سواری با آنها را دارید با سایر مخاطبان در میان بگذارید. شاید هم خودروی دیگری را بهجای آنها پیشنهاد میدهید.
فیدلیتی | امویام X55 | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو |
قدرت (اسب بخار) | ۱۵۵ | ۱۴۷ |
گشتاور (نیوتن. متر) | ۲۳۰ | ۲۱۰ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه | ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | ۱۱.۹ | ۱۰.۹ |
بیشینه سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۸۰ | – |
مصرف سوخت میانگین (لیتر در صد کیلومتر) | ۸.۱ | ۶.۵ |
ارتفاع-عرض-طول (میلیمتر) | ۴۷۵۰-۱۹۰۰-۱۷۱۰ | ۴۳۵۸-۱۸۳۰-۱۶۷۰ |
فاصله بین دو محور (میلیمتر) | ۲۷۴۵ | ۲۶۳۰ |
ابعاد چرخها | ۲۲۵/۴۵R20 | ۲۱۵/۶۰R17 |
وزن | ۱۵۴۵ | ۱۳۶۰ |
ظرفیت باک | ۵۵ لیتر | ۵۵ |
قیمت جهانی | $۱۱.۹۲۰ – $۲۰.۱۳۰ | $۹.۲۸۰ – $۱۳.۹۳۰ |
قیمت نمایندگی | ۶۵۵ میلیون تومان (۵ نفره) | ۸۵۶ میلیون تومان |
قیمت بازار | ۹۴۵ میلیون تومان | ۸۵۵ میلیون تومان |
نوشتن دیدگاه