در طول چند ماه گذشته بازار سوپرمینی ها کاملاً داغ شده و نسلهای جدید خودروهایی همچون رنو کلیو، اوپل کورسا و پژو 208 وارد بازار شدهاند.
استفاده از پلتفرم کاملاً جدید و استایل بسیار متفاوت نسبت به نسل قبلی باعث شدهاند 208 جزو خودروهای متمایز کلاس باشد؛ اما این خودرو باید محصولی را شکست دهد که موردعلاقه کارشناسان زیادی است: رنو کلیو.
کلیو قبلاً توانسته خودروهایی همچون فورد فیستا، سئات ایبیزا، اوپل کورسا و فولکسواگن پولو را شکست دهد ولی این بار شاهد رقابت آن با خودرویی هموطن هستیم.
البته پژو خودرویی گرانتر از رنو است اما آیا با ارزشتر نیز هست؟ به همین دلیل ما مقایسهای همهجانبه برگزار کردهایم.
برنده این مقایسه باید از هر لحاظ ما را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین راحتی و آرامش کابین، دینامیک سواری برجسته، راندمان قوی و تکنولوژیهای زیاد جزو فاکتورهای مهم هستند. سرعت پیشرفت در این کلاس خودرویی به حدی بوده که هر خودروی جدید باید با دست کاملاً پر وارد میدان شود.
- پژو 208
پژو 208 1.2 PureTech 100 Allure | نام خودرو |
18850 | قیمت (پوند) |
3 سیلندر 1.2 لیتری توربوی 100 اسب بخاری | پیشرانه |
9.8 | شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
6.5 | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
145 | مالیات جادهای سالانه (پوند) |
پژو امید زیادی به موفقیت نسل جدید 208 دارد بنابراین هرچه داشته در این خودرو به کار بسته است.
- طراحی و مهندسی
اولین چیزی که در زمان مواجهه با این خودرو شما را تحت تأثیر قرار میدهد طراحی آن است. اگرچه زیر پوست خودرو تکنولوژیهای زیادی بکار رفته اما خطوط شکسته و چراغهای LED جذاب باعث شدهاند استایل 208 در سطح بالایی قرار گیرد.
این خودرو از هر نظر مدرن به نظر میرسد و در زیر پوستش نیز همین موضوع صادق است. این میزان پیشرفته بودن 208 جدید به خاطر استفاده از پلتفرم CMP است که در اوپل کورسا نیز بکار رفته است. بین این دو خودرو نقاط قوت و ضعف مشابهی دیده میشود.
پیشرانه 1.2 لیتری توربوی پژو پرحجمتر از کلیو بوده و بنابراین گشتاور 205 بیشتری آن بیشتر از گشتاور 160 نیوتون متری رنوست.
این خودرو قدرت 100 اسبی داشته درحالیکه وزن 1090 کیلویی آن 88 کیلوگرم کمتر از رنو میباشد بنابراین از نظر پرفورمنس میتواند در برابر کلیو حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.
اما عملکرد سوپرمینی ها فقط در خط مستقیم خلاصه نمیشود. این خودروها باید از نظر فضای کابین و بار، هزینههای نگهداری و تجهیزات نیز بدرخشند. پژو از نظر تجهیزات قافیه را به رنو میبازد. این خودرو نه تنها 2355 پوند گرانتر از کلیو است بلکه فاقد ناوبری و چراغهای LED استاندارد میباشد.
البته در تریم Allure شاهد سیستم تهویه مطبوع و کروز کنترل استاندارد، ترمز شهری هوشمند، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، شارژ بیسیم گوشی، اپل کارپلی، اندروید اتو و… هستیم.
طراحی کابین پژو مدرن بوده اما متریال بکار رفته در آن به خوبی کلیو نیستند. این طراحی خاص خودروهای پژو همچنان برخی مشکلات پیشین را دارد.
- سواری
گشتاور بیشتر پیشرانه 208 در زمان حرکت کاملاً به چشم میآید. پرفورمنس کلیو خوب است اما در شتاب گیری های بین دندهای این پژوست که حرف اول را میزند.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 9.8 ثانیهای پژو بهتر از شتاب 11.2 ثانیهای کلیو بوده و پیشرانه آن نیز صدای کمی تولید میکند. البته فکر میکنیم پرفورمنس اهمیت چندانی برای خریداران این خودروها نخواهد داشت. احتمالاً راحتی خودرو فاکتور مهمتری خواهد بود.
هر دو خودرو از نظر سواری برابر هستند. کنترل بدنه پژو اندکی بهتر بوده و کمی هم سفت تر حس میشود اما دامپرها به خوبی دستاندازها را جذب میکنند و در بزرگراه نیز سواری راحتی را شاهد هستیم.
گیربکس هیچیک از این دو خودرو عالی نیست اما تعویضهای گیربکس پژو بهتر از کلیو حس میشود. هر دو خودرو از پشت فرمان نیز مشابه حس میشوند. 208 از نظر پرفورمنس و هندلینگ دست برتر را دارد درحالیکه کلیو خودروی راحتتری است.
- فضای کابین و بار
واضح است که پلتفرم پژو به اندازه پلتفرم جدید رنو کلیو فضاسازی خوبی نداشته و بخش عقب 208 تنگتر از رقیب حس میشود. همچنین فضای پای زیادی نیز در این بخش وجود ندارد.
از نظر فضای بار هم پژو بازنده است زیرا فقط 311 لیتر فضا در اختیار مالک قرار میدهد درحالیکه این فضا در رنو به 391 لیتر میرسد.
پژو از حسگرهای پارک استفاده میکند که خوب است زیرا میدان دید عقب آن چندان مناسب نبوده هرچند کلیو نیز از این مشکل رنج میبرد. البته در این نسخه از 208 دوربین دندهعقب وجود ندارد اما در کلیو میتوان با پرداخت 400 پوند آن را به دست آورد.
- مالکیت
در وضعیتی سورپرایز کننده، پژو 208 تنها 4 ستاره از یورو انکاپ به دست آورده است. البته این خودرو از ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده و دستیار حفظ خودرو بین خطوط استفاده میکند اما در لیست آپشن ها سیستم ایمنی دیگری دیده نمیشود. برای سود بردن از تمامی سیستمهای ایمنی باید تریم GT Line را انتخاب کنید.
اما از نظر مالکیت با خودرویی معقول طرف هستیم زیرا پژو در نظرسنجی درایور پاور اتو اکسپرس رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داد که 7 رتبه بالاتر از رنوست.
- هزینههای نگهداری
اگرچه پژو آلایندگی کمتری نسبت به رنو دارد اما هر دو در یک دسته مالیاتی قرار میگیرند. پیشبینی میشود افت قیمت 208 بیشتر از کلیو باشد.
نظرات آزمایشکنندگان: طراحان پژو واقعاً عالی کار کردهاند. 208 ظاهر جذابی داشته و میبینیم که طراحی 508 روی خودروهای کوچکتر هم جواب داده است. 208 یکی از متمایزترین و جذابترین سوپرمینی های بازار است.
- رنو کلیو
رنو کلیو Tce 100 Iconic | نام خودرو |
16495 | قیمت (پوند) |
3 سیلندر 1 لیتری توربوی 99 اسب بخاری | پیشرانه |
11.2 | شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
6.4 | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
145 | مالیات جادهای سالانه (پوند) |
رنو از همان اول ارزش بالا در برابر مبلغ پرداختی را نشان میدهد. این خودرو در تریم Iconic تجهیزات بیشتری نسبت به رقیب داشته و درعینحال خودرویی ارزانتر است. رنو قبلاً در برابر رقبا پیروز شده است.
- طراحی و مهندسی
همانند پژو، پنجمین نسل کلیو نیز از پلتفرم کاملاً جدیدی استفاده کرده است. سیستم تعلیق کلیو جدید مشابه 208 بوده اما پلتفرم جدید به طراحان اجازه داده تا تناسبات خودرو را دستکاری کرده و در واقع این خودرو کوچکتر از نسل پیشین بوده ولی کابین جادارتری دارد.
با وزن 1178 کیلوگرمی کلیو سنگینتر از 208 است اما پیشرانه آن عملکرد خوبی دارد. رنو از گیربکس 5 سرعته دستی استفاده کرده درحالیکه گیربکس پژو یک دنده بیشتر دارد.
یکی از بخشهایی که رنو قویتر عمل کرده لیست تجهیزاتش است. علیرغم اینکه کلیو 2355 پوند ارزانتر است اما از ناوبری، اپل کارپلی، اندروید اتو، صفحه لمسی 7 اینچی، حسگرهای پارک، چراغهای جلوی LED و… سود میبرد. البته پژو آپشن های لوکستری داشته که از جمله آنها میتوان به صندلیهای چرمی گرم شونده اشاره کرد.
کابین رنو شاید به اندازه پژو لوکس به نظر نرسد اما این خودرو از نظر کیفیت بهتر از 208 است. البته کیفیت ساخت هر دو خودرو به یک اندازه است.
- سواری
آیا کلیو در جاده حس متفاوتی دارد؟ بله. این خودرو بزرگتر و بالغتر حس شده که دلیل آن نیز سواری نرمتر و آرامش احساسبرانگیز برای چنین خودرویی است. پیشرانه Tce رنو آرام بوده ولی زمانی که دور آن را بالا ببرید صدای بیشتری نسبت به پیشرانه 208 تولید خواهد کرد.
همانگونه که گفته شد تعویض دنده هیچکدام از این خودرو دقیق یا هیجانانگیز نبوده هرچند گیربکس پژو کمی بهتر عمل میکند؛ اما در مقابل کلیو خودرویی نرمتر، بخشندهتر و راحتتر حس میشود.
فرمان کلیو سنگینتر حس شده هرچند دینامیک سواری آن به پژو نمیرسد که دلیلش هم تمرکز روی راحتی است. این خودرو دقت تغییر لاین حرکتی پژو را ندارد اما فاصله بین دو خودرو خیلی زیاد نیست.
- فضای کابین و بار
تلاشهای مهندسان رنو در این بخش خود را نشان میدهد. دسترسی به صندلیهای عقب کمی راحتتر از 208 بوده و فضای بیشتری در عقب وجود دارد. البته قبلاً نیز گفته شد فضای بار 391 لیتری کلیو بسیار بهتر از پژو است. این فضا حتی از فولکس گلف جدید نیز بیشتر است و بنابراین اگرچه کلیو به اندازه برخی خودروهای خانوادگی جادار نیست اما فضای بار کافی برای حمل وسایل یک خانواده را دارد. رنو فضاهای ذخیرهای هوشمندانهای را در داخل کابین فراهم کرده که این امر بر سهولت استفاده از خودرو میافزاید.
- مالکیت
همانگونه که اشاره شد در نظرسنجی درایور پاور پژو بهتر از رنو بوده و خریداران به عملکرد نمایندگیهای رنو انتقاداتی داشتهاند.
البته رنو دستیار جادهای سهساله را عرضه میکند درحالیکه پژو دستیار یکساله را ارائه کرده است. از نظر ایمنی کلیو هر 5 ستاره ایمنی را دریافت کرده است.
- هزینههای نگهداری
هر خودرویی که در این کلاس حضور مییابد باید مصرف سوخت پایینی داشته باشد و هزینه سوخت سالانه کلیو با توجه به مصرف آن 1587 پوند خواهد بود درحالیکه هزینه 208 از این نظر 1613 پوند میباشد و از این نظر تفاوت چندانی بین دو خودرو وجود ندارد.
نظرات آزمایشکنندگان: پژو 208 در نسخه تمام الکتریکی هم عرضه میشود اما نسخه الکتریکی کلیو تولید نشده است. البته کلیو با قوای محرکه هیبریدی ملایم تولید شده است.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: رنو کلیو
به سختی میتوان تفاوت قیمت بین دو خودرو را نادیده گرفت. کلیو با فاصله زیادی ارزانتر بوده اما واقعاً چیزی را از دست نمیدهید زیرا تجهیزات بیشتری دارد. کلیو جدید خودرویی آرام و راحت بوده و اگرچه هیجان رانندگی پژو را ندارد اما فضای بار و کابین بیشتر، هزینههای نگهداری مناسب، تکنولوژیهای زیاد و پرفورمنس کافی را به مالک اعطا میکند.
رتبه دوم: پژو 208
این خودرو از هر زمان دیگری به کلیو نزدیک شده است. کابین 208 بسیار خوب بوده و پیشرانه نیز قویتر از رنوست. این خودرو هندلینگ بهتری دارد اما گرانتر بوده و از نظر فضای کابین و بار نیز پشت سر رقیب قرار میگیرد. نقاط قوت پژو برای غلبه بر کلیو به اندازه کافی نبوده اما در کل انتخابی خوب و دینامیک است.
نوشتن دیدگاه