در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

کیا کارنیوال جدید، جایگزینی کارآمد برای کراس‌اوورها

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

کیا کارنیوال جدید، جایگزینی کارآمد برای کراس‌اوورها

کیا در دنیای مینی‌ون ها غریبه نیست. سدونا از سال ۲۰۰۲ و بیش از سه نسل در بازار آمریکا حضور دارد و البته ما آن را با نام کارنیوال در ایران و سایر بازارها می‌شناسیم. با این حال این خودروساز می‌خواهد گذشته این مینی‌ون را فراموش کنید و اکنون با تصویب نام‌گذاری جهانی آن به کارنیوال، اهداف پشت این خودرو را نیز به‌صورت بلندپروازانه ای ارتقا داده است.


کیا کارنیوال ۲۰۲۲ را اصلی مینی‌ون نمی‌نامد و در عوض از شما می‌خواهد که آن را یک وسیله نقلیه چندمنظوره یا MPV بنامید. کلمه‌ای پرسروصدا که بیش از یک ون به یک کراس‌اوور اشاره می‌کند. پنهان کردن واژه ون ایده جدیدی نیست و قبلاً جنرال موتورز آن را امتحان کرده بود. در جایی که مینی‌ون ها به طور آشکار در حال شکست خوردن از کراس‌اوورها شاسی بلندها هستند، کارنیوال با تیپ شیک و جذاب، کارایی و جاداری و در عین حال راحتی و همه کاره بودن می‌خواهد دلبری کند.

طراحی

امتیاز: ۸ از ۱۰

کارنیوال ۲۰۲۲ تنومند و متفاوت از ون‌ها به نظر می‌رسد. همسایه من بعد از دیدن آن گفت که نمی‌دانسته شاسی بلندها هم با درهای کشویی ساخته می‌شوند. کیا با تأکید بر طول و عرض کارنیوال و نه بر ارتفاع آن به این برابری با کراس‌اوورها دست یافته است.

یک خط بدنه تقریباً مسطح از چراغ‌های جلو تا چراغ‌های عقب کشیده شده‌اند. این جزئیات سطحی باعث می‌شوند تا کاپوت طولانی‌تر و صاف‌تر و افتاده‌تر از سایر ون‌ها به نظر برسد. عناصر چراغ‌های جلو، پیچیدگی بیشتری را دربر می‌گیرند. جلوپنجره پوزه ببر هم کراس‌اوور کوچک سلتوس را به یاد می‌آورد. یک چراغ عقب باریک و پیوسته هم در پشت کمک می‌کند تا سنگین‌تر به نظر برسد.

یکی از جلوه‌های جالب، استایل فلزی ستون C پشت درب کشویی است که باعث تقسیم قسمت انتهایی خودرو در نمای جانبی می‌شود. تنها پنجره‌های کوچک ردیف سوم کمی مبهم و طنز به نظر می‌رسند زیرا نه پایین می‌آیند و نه می‌توان برای تهویه آن‌ها را برداشت.

در داخل کابین این مدل که از تریم SX است، روکش زیبا SynTex که چرم طبیعی را تقلید می‌کند به کار رفته و صندلی‌های سطلی جلو با یک کنسول مرکزی ثابت از هم جدا شده‌اند. یک اهرم تعویض سنتی روی کنسول قرار دارد و همین هم یکی از تفاوت‌های این خودرو با ون‌های سنتی است. خوشبختانه این کنسول مکانی برای استراحت دست و قرار دادن وسایل است.

کیفیت مواد مورد استفاده به طور کلی چشمگیر است و مواد نرم روی کنسول و پانل بالای درب و داشبورد قرار گرفته‌اند. پلاستیک سخت در عقب کابین به طور گسترده‌ای ظاهر می‌شود اما این برای این کلاس از خودروها که باید وسایل مختلف و گاهی خشن را در عقب قرار دهند رایج و طبیعی است.

راحتی

امتیاز: ۷ از ۱۰

کارنیوال ۲۰۲۲ از نظر راحتی سرنشینان در صدر کلاس خود قرار می‌گیرد. تریم SX دارای صندلی‌های جلوی گرم شونده و خنک شونده است. فضای جلو مثال‌زدنی است فضای سروشانه از رقبا بیشتر است هرچند فضای پای کرایسلر پاسیفیکا در این بخش بیشتر است. بعلاوه طراحی این بخش به اندازه هوندا اودیسه زیباست.

در ردیف وسط فضا هنوز عالی است. اودیسه فضای بیشتری برای سر در این بخش و تویوتا سی‌ینا فضای بیشتری برای پا دارد اما کارنیوال به غیر از این دو مورد برتری دارد. فضای شانه خوب باعث می‌شود تا سه نفر به راحتی در این بخش قرار گیرند. هرکدام از صندلی‌ها را می‌توان از نظر تکیه‌گاه و غیره تنظیم کرد و صندلی وسط هم تا می‌شود. در مدل پرستیژ از صندلی‌های انفرادی کاپیتانی استفاده شده که راحتی کم‌نظیری دارند.

با ۴۰.۲ فوت مکعب فضای ببار در حالت صندلی‌های بالا، این خودرو از همه رقبا پیشی می‌گیرد. اگر صندلی‌های ردیف سوم را بخوابانید، این فضا ۸۶.۹ فوت مکعب می‌شود که دوباره بیشتر از همه رقبا است. برداشتن صندلی‌های ردیف دوم سخت است و نیاز به بازوهایی قوی دارد. اما اگر این کار را انجام دهید با رسیدن به فضای ۱۴۵.۱ فوت مکعبی حتی از یک شورولت سابربن هم فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت.

با این وجود، محور عقب چوب‌پنبه‌ای کارنیوال در تعطیلات باعث دلگیری سرنشینان پشتی می‌شود. دمپرهای عالی مانع تکان‌های طولانی می‌شوند اما در رانندگی دراز مدت در آزادراه با سطوح ناخواسته کمی دل و روده را به هم می‌ریزند. اودیسه اسپرت در چنین شرایطی بهتر عمل می‌کند اگرچه کیا به طور غیر قابل انکاری ساکت‌تر است.

فناوری و قابلیت اتصال

امتیاز: ۹ از ۱۰

مانند هر مدل جدید کیا، کارنیوال از یک سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار بصری سود می‌برد که البته با هیوندای مشترک است. این نسخه از یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو و یک شارژ بی‌سیم و سه ردیف شارژر USB-A برخوردار است. نمایشگرهای پشت آمپر آنالوگ بوده اما یک نمایشگر ۴.۲ اینچی مابین آن‌ها قرار دارد.

برای جبران محرومیت راننده از نمایشگر بزرگ، دو نمایشگر برای سرنشینان پشتی همراه با منوی کودکان و خدمات پشتیبانی اینترنتی شبکه‌های مختلف گنجانده شده است. درون خودرو همچنین اتصال وای فای قرار دارد و می‌توان فیلم و صوت را از گوشی و منابع مختلف در هر صفحه پخش کرد.

پرفورمنس و هندلینگ

امتیاز: ۵ از ۱۰

با یک موتور شش سیلندر خورجینی ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی با خروجی ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۵ نیوتن‌متر که به یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل شده نباید کمبود خاصی داشته باشیم. با این حال این یک خودروی دیفرانسیل جلو است که عملکرد متوسطی دارد. موتور در حالت تمام گاز چندان قدرتمند نیست و علی‌رغم تعویض نرم گیربکس رانندگی اسپرتی از آن انتظار نمی‌رود.

ساختار محکم و تنظیم دمپرها باعث هدایت ایمن و قابل پیش‌بینی آن شده‌اند. فرمان بسیار سبک و ترمزها به حد کافی قدرتمند و هستند.

کیا، کارنیوال را با سیستم چهار چرخ محرکه ارائه نمی‌کند و خریدارانی که در مناطق برفی زندگی می‌کنند را به سمت کرایسلر پاسیفیکا و تویوتا سی‌ینا می‌فرستد.

ایمنی

امتیاز: ۹ از ۱۰

کیا کارنیوال به طور استاندارد با لیستی طولانی از ویژگی‌های ایمنی ارائه می‌شود. برخی موارد انحصاری شامل هشدار سرنشینان عقب، کمک به خروج ایمن، پیشگیری از تصادف و پیشگیری از برخورد از عقب، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، نظارت بر نقاط کور، هشدار برخورد و هشدار خروج از خط و چراغ‌های اتوماتیک می‌شوند.

مدل‌های SX، EX و SX Prestige همچنین دارای کروز کنترل تطبیقی، تشخیص دوچرخه‌سواران و دستیار کمک‌راننده در بزرگراه می‌شوند. آزمون تصادف IIHS نیز به امتیاز ایمنی برتر این خودرو منجر شده است.

اقتصاد مصرف سوخت

امتیاز: ۷ از ۱۰

کارنیوال ۲۰۲۲ در شهر ۱۲.۳۷ لیتر و در جاده ۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند و به‌صورت ترکیبی هم باید انتظار مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتری از آن داشته باشید. این ارقام با هوندا اودیسه برابری می‌کنند اما در برابر سی‌ینای هیبریدی با مصرف ۶.۵ لیتر و پاسیفیکای هیبریدی با مصرف ۷.۸ لیتری کم می‌آورند.

قیمت

امتیاز: ۷ از ۱۰

شروع قیمت کارنیوال از ۳۲۱۰۰ دلار است. مدل تست شده SX از ۳۳۲۷۵ دلار شروع می‌شود و گران‌ترین مدل هم ۴۲۲۷۵ دلار قیمت دارد. این در حالی است که قیمت شروع هوندا اودیسه از ۴۲۵۰۰ دلار شروع می‌شود. کرایسلر پاسیفیکا از ۳۹ هزار دلار و تویوتا سی‌ینا هم از همین قیمت شروع می‌شوند.

بنابراین اگر چهار چرخ محرک و پیشرانه هیبریدی در اولویت نباشند، توصیه کارنیوال غیرمنطقی نیست. راحتی فوق‌العاده و طراحی شجاعانه آن و فناوری‌های فراوان کفایت می‌کنند تا پس از چندین دهه، یک MPV به لیست خرید ما راه یابد.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه