اگرچه همه میدانیم ویژگیهای یک خودرو فقط به ظاهر آن محدود نمیشود اما قطعاً طراحی ظاهری فاکتور مهمی محسوب میشود. خریداران یک خودرو بخش اعظم وقت خود را با طراحی ظاهری و داخلی یک خودرو میگذرانند و مغز با نگاهی به ظاهر یکچیز تصمیم میگیرد که آن را دوست داشته باشد یا نه.
سؤال این است: عصبیکنندهترین روند طراحی صنعت خودرو در روزگار کنونی چیست؟ کدام ویژگی طراحی است که شما از دیدن آن خوشحال نمیشوید؟
دو روند مشهور وجود دارد که در به دست آوردن عنوان بدترین ویژگی طراحی با یکدیگر مسابقه میدهند و اولی آنها خروجیهای اگزوز غیرواقعی و دومی هم ورودیهای هوای غیرواقعی است. برخی طراحان مشهور همچون فرانک استفنسون به کرات چنین چیزی را به طراحان گوشزد کردهاند اما به نظر نمیرسد این روندها به زودی زود خاتمه پیدا کنند.
این خروجیهای اگزوز و ورودیهای هوای غیرواقعی که عملکردی مکانیکی ندارند بر اساس دروغو ظاهرسازی بنا شدهاند و با دیگر ویژگیهای یک خودرو همخوانی ندارند بنابراین عدم علاقه افراد به آنها منطقی است. البته شاید این ویژگیها آنقدرها هم که فکر میکنیم بد نباشند. ما طرفدار خروجی اگزوز غیرواقعی نیستیم اما از نظر زیباییشناسی شاید بتوان به جنبه مثبت آنها نیز فکر کرد.
ما حدس میزنیم حرکت چشمگیر به سمت جلوپنجرههای بزرگ نیز به خاطر بازخورد مثبت بوده است. اگرچه طرفدار تصمیم بامو در استفاده از جلوپنجره بزرگ برای سری ۴ جدید نیستیم اما برخی خودروها با جلوپنجره بزرگ جذاب به نظر میرسند. آیا اینکه استفاده از این نوع جلوپنجره در برخی خودروها خوب نبوده به معنی روند نادرستی است که خودروسازان در پیش گرفتهاند؟
از نظر ما روند استفاده از رینگهای بزرگ عصبیکنندهترین روند طراحی سالهای اخیر است. اگرچه این رینگها جذاب و هیجانانگیز هستند اما استفاده از آنها به معنی وجود لاستیکهای دیواره کوتاه خواهد بود و نتیجه نهایی راحتی کمتر سواری خودرو است که قطعاً خیلی از افراد چنین چیزی را دوست ندارند. همچنین این رینگها زودتر مستهلک میشوند و زیبایی خود را از دست میدهند.
نظر شما چیست؟ کدام ویژگی طراحی خودروهای کنونی شما را آزار میدهد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
نوشتن دیدگاه