در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۵ بود که اسمارت با معرفی کانسپت فورمور ایده تولید یک کراس اوور را پیشنهاد کرد. البته این خودروی کوچک که از نظر فنی با مرسدس GLK اشتراکاتی داشت هرگز به خط تولید راه نیافت چراکه دایملر کرایسلر در آن زمان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکرد؛ اما حالا و در سپتامبر ۲۰۲۱ کراس اوور اسمارت بازگشته است.
اوضاع نسبت به ۱۶ سال پیش کاملاً تغییر کرده و اسمارت در حال حاضر جوینت ونچری ۵۰/۵۰ بین دایملر و جیلی بوده و میخواهد با تمام قوا احیا شود. کانسپت جدید #۱ اسمارت نه تنها پیشنمایشی از آینده الکتریکی این برند بوده بلکه حاکی از تلاشهای اسمارت برای تولید خودروهای بزرگتر در مقایسه با فورتو و فورفور میباشد.
اما میپرسید این خودرو چقدر بزرگ است؟ با طول ۴.۲۹ متری، عرض ۱.۹۱ متری و ارتفاع ۱.۷۰ متری، کراس اوور جدید و مفهومی اسمارت ابعادی در حد و اندازه مینی کانتریمن دارد. این خودرو از همان ابتدا به عنوان خودرویی الکتریکی و با اورهنگ های جلو و عقب کوتاه توسعه یافته و البته نسبت به ابعاد خود فاصله بین محوری قابلتوجه ۲.۷۵ متری دارد.
کراس اوور ساب کامپکت اسمارت در نسخه تولیدی دارای ردیف سوم صندلیها خواهد بود تا نشانهای قوی از توجه اسمارت به کلاسهای خودرویی بزرگتر داشته باشد. فعلاً مشخصات دیگر این خودروی مفهومی منتشر نشده اما باید گفت دربهای عقب خاص این خودرو قطعاً مختص کانسپت #۱ بوده و در نسخه تولیدی خبری از آنها نخواهد بود.
این کانسپت توسط دایملر طراحی شده و به خاطر استفاده از معماری SEA جیلی در آن شاهد استفاده از رینگهای بزرگ ۲۱ اینچی و نوارهای نورانی LED در جلو و عقب میباشیم. این خودرو تفاوتهای بسیار زیادی نسبت به تمامی محصولات پیشین اسمارت داشته و مخصوصاً در داخل کابین این موضوع مشهود است یعنی جایی که نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی توجهات را به خود جلب میکند.
کانسپت یاد شده از شارژ سریع و بهروزرسانی از راه دور پشتیبانی کرده و اسمارت قول شعاع حرکتی مناسب و نسل جدید سیستم اطلاعات سرگرمی را داده است. این شرکت همچنین میگوید نسخه تولیدی از بالاترین سطح هندلینگ دینامیکی سود خواهد برد. همین ادعاها نشان میدهد دایملر و جیلی میخواهند اسمارت به عنوان برندی کاملاً قوی وارد میدان شود.
نسخه تولیدی کراس اوور #۱ در چین مونتاژ خواهد شد و انتظار میرود از سال آینده روانه بازار این کشور شده و در بازارهای اروپایی نیز قابلخرید باشد.
نوشتن دیدگاه