پورشهها همیشه عادت دارند تا اصالت خود را در طراحی حفظ کرده و بعد از مدتی بهروزرسانیهای بزرگی را تجربه کنند برای مثال ۹۱۱ اصلی از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۸۹ و مدل ۹۲۸ از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۵ وجود داشته است. اما این روزها پورشه از وضعیت مالی و اقتصادی بهمراتب بهتری نسبت به قدیم بهرهمند است و میتواند چرخه تغییر مدلها را در ۷ سال به انجام برساند.
ماکان از سال ۲۰۱۴ تا حالا ۲ فیسلیفت را تجربه کرده و اخیراً فیسلیفت دومی را به خود دیده است. دلیل آن هم این است که پورشه میخواهد تا سال ۲۰۲۴ به همراه مدل برقی که سال ۲۰۲۳ وارد بازار میشود، این خودرو را به فروش برساند.
در داخل ماکان جدید تجمع دکمهها کمرنگتر شدهاند و وسط داشبورد پنل حساس به لمس جای گرفته است. اهرم دنده نیز همان حالت فیزیکی خود را حفظ کرده است اما پوشش چرمی جای خود را به پلاستیک با کیفیت و خوشنقش داده است.
تغییرات فنی نیز اساسیتر به نظر میرسند. ماکان GTS جدید نیروی خود را از همان پیشرانه V6 دریافت میکند که در اینجا ۴۳۴ اسب بخار قدرت تولید میکند. اما مدل S از قدرت کمتری برخوردار بوده که معادل ۳۷۵ اسب بخار است.
در انتهای محدوده نیز ماکان پایه از موتور چهار سیلندر فولکسواگن گلف GTI استفاده میکند اما اینجا با استفاده از توربوشارژر بهتر، قدرت به عدد ۲۶۱ اسب بخار میرسد.
ازنظر شاسی و سیستم تعلیق بادی نیز که قبلاً یک گزینه قابل انتخاب بود حالا در مدل GTS بهصورت استاندارد عرضه میشود. این سیستم خودرو را ۱۰ میلیمتر پایینتر آورده و ۱۰ درصد در جلو و ۱۵ درصد در عقب سفتتر و محکمتر شده است. یکی دیگر از گزینههای دلخواه دستیار پارک است که اگر تمایل داشته باشید ماکان حالا میتواند اتوپارک نیز داشته باشد.
ماکان در آشکار ساختن موارد بسیار عالی عمل میکند به طرزی که شما از خود میپرسید که چرا بقیه خودروسازان این کار را انجام نمیدهند. برای سوار شدن نیز شما صندلیهای اسپرت را در اختیار دارید که به حالتی که دوست باشید درمیآیند و قابل تنظیم هستند. همچنین فرمان نیز با پرهها و حالت خود به زیبایی هرچهتمامتر فرمانهای شما را منتقل میکند.
به لطف سیستم تعلیق بادی، مدل GTS در حالت کامفورت بهراحتی از پس تمامی ناهمواریها برمیآید و میتواند بهتر از بسیاری از خودروها با واکنش نرمتر آنها را دفع کند. در رانندگی، فرمان اعتماد به نفس را به شما القا میکند چراکه از دقت بسیار بالایی برخوردار است. تنها مشکلی که میتوان از آن گرفت کمی بیحسی فرمان است که اصلاً به چشم نمیآید چونکه با لاستیکهای پیرلی p zero corsa آن را بهطور کامل از بین میبرد.
سیستم گشتاور برداری نیز کار خود را بهخوبی انجام میدهد بهطوریکه شما را از تنگنا بیرون میکشد و آزاد میکند تا بهتر از همیشه برانید.
داخل خودرو شاید به نظر شما آنچنان مدرن نباشد اما بسته به درخواست شما میتوان دریچهها را رنگآمیزی کرد که با قیمت ۱۰۰۰ پوندی بسیار ارزان به نظر میرسد. سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار بهتر از بقیه سیستمهای گروه فولکسواگن است هرچند که بسیاری از میانبرها از بین رفتهاند.
چیزی که این میان وجود دارد عملکرد آن است. این مدل همچنان از همان موتور ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو استفاده میکند و از توربوشارژرهایی بهرهمند است که تأخیر بسیار کمتری نسبت به قبل دارند. همچنین از قبل کمتر میتواند صدا تولید کند و رامتر شده است. همچنین میتوانید بهراحتی با آن پرش کنید و سریع به راه بیافتید.
اما با این اوصاف خودروهای دیگر نیز بسیار کند نیستند و توان رقابت را دارند حتی گلف R نیز بسیار کندتر به نظر نمیرسد. در این راهپیمایی پیشرفت، سریعترین ماکان تا به حال در رقابت با رقبایی همچون بامو X3 M40I و مرسدس GLC 43 پیروز بوده و بهراحتی آنها را شکست داده است. اما در برابر رقبای بزرگتر مانند X3M و GLC63 نمیتواند بهراحتی به رقابت بپردازد. در عین حال این خودرو آنچنان هم کند نیست.
این مدل با قیمت ۶۴۷۷۰ پوندی نسبت به رقبای ذکر شده در بالا پیشرفتی رو به جلو محسوب میشود و میتواند بهراحتی آنها را مغلوب خود کند.
مشخصات فنی پورشه ماکان GTS
قیمت: ۶۴۷۷۰ پوند
قیمت مورد تست: ۸۵۲۷۶ پوند
موتور: ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو
گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه
قدرت: ۴۳۴ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور
شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۷۲ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۹۶۰ کیلوگرم
نوشتن دیدگاه